Hyvinvointialueiden kuntoutuksesta vastaaville suunnattu kysely osoittaa, että palveluiden järjestämistä ohjaa tällä hetkellä säästöpaine, mikä heikentää asiakkaiden palveluihin pääsyä ja yhteistyötä kumppanien kanssa. Kuntoutuksen järjestämisessä on edelleen monia ratkaisemattomia haasteita, ja kolmannen sektorin sekä yksityisten palveluntuottajien rooli jää liian vähäiseksi.
Kyselyn mukaan kuntoutuspalveluiden järjestämisessä pyritään vahvistamaan omaa tuotantoa ja parantamaan kokonaishallintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa usein ostopalveluiden vähentämistä ja asiakkaiden ohjaamista ensisijaisesti oman tuotannon piiriin. Kuntoutukseen ohjaamisen pelisäännöt ja ammattilaisten roolit, erityisesti lääkärien lähetekäytännöt, ovat monin paikoin epäselviä.
Osa vastaajista kokee, että kuntoutukseen pääsyn kriteerit ovat tiukentuneet, mikä voi heikentää palveluiden saavutettavuutta. Asiakkaiden kuntoutukseen pääsyä heikensivät epäyhdenmukaiset ohjauskäytännöt, vaihtelevat kriteerit ja keskeneräiset kehittämisprosessit.
Kolmannen sektorin roolia toivotaan vahvemmaksi erityisesti ennaltaehkäisevissä palveluissa, mutta järjestöjen resurssien ja rahoituksen heikentyminen herättää huolta. Yksityisten palveluntuottajien ääni kuuluu heikosti järjestämisratkaisuissa, vaikka kolmasosa vastaajista näkee tarpeen tiivistää yhteistyötä kumppaneiden kanssa. Kuntoutuksen kehittämisessä korostuu tarve strategiselle otteelle ja laajemmalle vuoropuhelulle kaikkien toimijoiden kesken.
”Kuntoutuspalvelujen kehittämisessä on tärkeää varmistaa, että palvelut ovat aidosti kaikkien saatavilla. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää vahvaa ja toimivaa yhteistyötä yksityisten palveluntuottajien kanssa sekä yhteisten toimintamallien kehittämistä”, korostaa Hyvinvointiala Hali ry:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Esa Jokinen.
Kuntoutuksen toimialayhdistyksen toiminnanjohtaja Jarno Talvitie näkee tilanteessa paljon tuttua: ”Monet esiin nousseet haasteet ovat olleet tiedossa jo pitkään. On tärkeää, että hyvinvointialueet tunnistavat, missä tarvitaan muutosta ja kehitystä. Samalla niiden tulisi nähdä nykyinen tilanne mahdollisuutena tehdä merkittäviä parannuksia. Työ- ja toimintakyvyn palveluissa hyvinvointialueilla on keskeinen rooli. Ne vastaavat siitä, että ihmisten palvelutarpeet kuntoutuksessa tunnistetaan ajoissa, tarvittava tieto kootaan yhteen ja asiakkaat ohjataan heille sopivien palvelujen piiriin.”
Halin näkökulmasta ammattilaisia ja palveluntuottajia osallistava kokonaisvaltainen kuntoutuksen kehittämisote tarjoaa kaikkein kestävimmän pohjan asiakkaiden oikeuksien ja alueiden järjestämisvastuun toteutumiselle.
Kyselyyn vastasi 48 hyvinvointialueiden kuntoutuksessa johtavassa tai päällikköasemassa työskentelevää henkilöä 20.5.-28.8.2025 välisenä aikana. Vastauksia saatiin kaikilta hyvinvointialueilta. Kuntoutussäätiö toteutti kyselyn Hyvinvointiala Hali ry:n ja Kuntoutuksen toimialayhdistys ry:n tilauksesta.
Esa Jokinen, elinkeinopoliittinen asiantuntija
Hyvinvointiala Hali ry
esa.jokinen@hyvinvointiala.fi
p. 040 588 5334
Jarno Talvitie, toiminnanjohtaja
Kuntoutuksen toimialayhdistys ry
jarno.talvitie@ktay.fi
p. 050 569 5755